Πεδίο συνάντησης, σημαντικών ανακοινώσεων και γόνιμου προβληματισμού αποτέλεσε το 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics, που πραγματοποιήθηκε 18-19 Νοεμβρίου 2014 στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή κορυφαίων ομιλητών και εκπροσώπων από σημαντικούς ακαδημαϊκούς, παραγωγικούς και επιστημονικούς φορείς της Ελλάδας και του εξωτερικού. Το Συνέδριο διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος, υπό την Αιγίδα των παρακάτω: Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Θεσσαλονίκης, Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε., Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε., Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητηρίο Θεσ/νίκης (ΕΒΕΘ), Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) και Ελληνοτουρκικό Επιμελητήριο Βορείου Ελλάδος.
Οι προσδοκίες της Οργανωτικής Επιτροπής επαληθεύτηκαν, και το Συνέδριο γνώρισε μεγάλη επιτυχία, όπως προκύπτει από: α) τη συμμετοχή περισσότερων από 200 Επιστημόνων & Επαγγελματιών, Στελεχών Ελληνικών & Πολυεθνικών Εταιρειών, ΔΕΚΟ & Κρατικών Οργανισμών, Φοιτητών, και β) το πλήθος και τη διασπορά των δημοσιεύσεων τόσο στον ημερήσιο όσο και στον ειδικό τύπο.
Την έναρξη του συνεδρίου χαιρέτησαν οι κύριοι Robert Sanders, Γενικός Πρόξενος του Αμερικανικού Γενικού Προξενείου στη Θεσσαλονίκη, ο Dr. Ingo von Voss, Γενικός Πρόξενος του Γερμανικού Γενικού Προξενείου στη Θεσσαλονίκη, ο Καθηγητής Νικόλαος Μουσιόπουλος, Αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος, ο κος Ευάγγελος Κοψαχείλης, Ερευνητής και Διευθυντής Τεκμηρίωσης και Μελετών του Σ.Β.Β.Ε, ο κος Κυριάκος Λουφάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (Σ.Ε.Β.Ε.), ο κος Στέλιος Αγγελούδης, Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.) Α.Ε. και ο κος Βασίλειος Διαμάντης, Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.) Α.Ε.
Το Συνέδριο με τίτλο “Sustainable Supply Chain Networks”, επικεντρώθηκε σε θέματα Green Logistics και Διαχείρισης Βιώσιμων Εφοδιαστικών Αλυσίδων, Ανάπτυξης Λιμένων ως Κόμβων Διεθνών Εφοδιαστικών Αλυσίδων, Θαλάσσιων και Intermodal Μεταφορών, Βέλτιστων Πρακτικών και Σύγχρονων Προκλήσεων στη Διαχείριση Εφοδιαστικών Αλυσίδων, Logistics και Διεθνούς Εμπόριου, Agrologistics, Καινοτομίας και Τεχνολογίας στα Logistics.
Πέραν της παρουσίας διακεκριμένων εκπροσώπων βιομηχανιών και επιχειρήσεων, καθώς και δημόσιων και παραγωγικών φορέων, το Συνέδριο τίμησαν με την παρουσία και την ομιλία τους κορυφαίοι προσκεκλημένοι διεθνείς και Έλληνες ομιλητές, όπως: ο Dr. NunzioSavarese, Commercial Executive για την αγορά της Αδριατικής του ομίλου Grimaldi (ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους του κόσμου στο πεδίο των θαλάσσιων μεταφορών), ο Δρ. Βασίλειος Κούτσης, Κύριος Μέτοχος της NORD SERVICES S.A., Μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της AKARPORT S.A. και Ειδικός Σύμβουλος Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, ο Tobias Wolfgarten, Project Manager στη Γερμανική Κεντρική Υπηρεσία Διεθνούς Συνεργασίας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (G.O.V.E.T. / BIBB), ο Thorsten Huelsmann, Διευθύνων Σύμβουλος του EffizienzCluster Management GmbH, του μεγαλύτερου ερευνητικού Cluster Εταιρειών Logistics στην Ευρώπη, και η Καθηγήτρια Sirpa Kurppa, από το ΜΤΤ Agrifood Research της Φινλανδίας, μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Βιοοικονομία.
Πρόσθετα, σε συνέντευξη τύπου που δόθηκε κατά την πρώτη μέρα των εργασιών του Συνεδρίου, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννης Μπουτάρης, επεσήμανε πως όσον αφορά τον λιμένα της Θεσσαλονίκης χρειάζεται να ανατεθεί η διαχείριση του σε έναν έμπειρο φορέα, χωρίς όμως να καταλήξει σε κινέζικη εταιρεία, σημειώνοντας τον κίνδυνο δημιουργίας μονοπωλίου στην Ελλάδα με δεδομένη την παρουσία της Cosco στον Πειραιά. Ο κ. Μπουτάρης υπογράμμισε επίσης πως σκοπεύει να ζητήσει από το ΤΑΙΠΕΔ να ανοίξει τα χαρτιά του ενώπιων του δημοτικού συμβουλίου και των εκπροσώπων φορέων της πόλης, ενώ επανέλαβε την πάγια θέση του ότι το 2% επί του τζίρου του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που εισπράττει σήμερα το κράτος, θα έπρεπε να περάσει στη διαχείρισης της τοπικής αυτοδιοίκησης. Επίσης, ο Καθηγητής Ελευθέριος Ιακώβου υπογράμμισε ότι απαιτείται εθνική στρατηγική που θα οδηγήσει στην αναβάθμιση της χώρας, όχι φυσικά μόνο σε επίπεδο δεικτών, αλλά και ουσιαστικά στο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον. Ακόμη, σημείωσε πως θα πρέπει να συνεχισθεί η προσπάθεια προσέλκυσης «διεθνών παικτών» για την πραγματική αξιοποίηση του δυναμικού της χώρας. Ειδικότερα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ο κ. Ιακώβου τόνισε πως όντας μόλις 79 χλμ από τα βόρεια σύνορά είναι η πραγματική πύλη (gateway port) για όλη την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά απαιτούνται επενδύσεις από πάροχο λιμενικών υπηρεσιών παγκόσμιας κλάσης. Πρόσθετα, έθεσε τον προβληματισμό του για το αν το ΤΑΙΠΕΔ έχει την τεχνογνωσία για να αξιολογήσει τις προσφορές των υποψήφιων επενδυτών για τον ΟΛΘ λαμβάνοντας υπόψιν την εν δυνάμει αυξημένη αξία του λιμένα όταν αυτός ενταχθεί σε διεθνή δίκτυα εφοδιαστικών αλυσίδων που ικανοποιούν την ΝΑ Ευρώπη.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε επίσης η τοποθέτηση του Προέδρου της Ένωσης Κονσερβοποιών Ελλάδος (Ε.Κ.Ε.), κ. Κώστα Αποστόλου, ο οποίος υπογράμμισε ότι χρειάζονται έργα σύνδεσης με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δηλαδή περάτωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού, για να μπορούν να εξυπηρετούνται αποτελεσματικά και ανταγωνιστικά οι βιομηχανίες και να στέλνουν σ’ αυτό τα εμπορευματοκιβώτια τους. Μάλιστα, μιλώντας συγκεκριμένα για τις κονσερβοβιομηχανίες ροδακίνου, ανέφερε πως μπορούν με την αξιοποίηση των Logistics να συρρικνώσουν αξιοσημείωτα το κόστος μεταφοράς των προϊόντων τους.
Στο Συνέδριο παρευρεύθησαν επίσης μέλη της Μόνιμης Επιτροπής Logistics του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, οι οποίοι κατά τη διάρκεια της δεύτερης ημέρας των εργασιών του παρουσίασαν τη σημερινή κατάσταση σε σχέση με το θεσμικό πλαίσιο για τα Logistics. Στη συνέχεια, στον πλαίσιο στρογγυλής τράπεζας συζήτησαν με εκροσώπους παραγωγικών φορέων τους πραγματικούς προβληματισμούς της πολιτείας και των επιχειρήσεων θίγοντας καίρια ζητήματα, αδυναμίες αλλά και ευκαιρίες που προκύπτουν από τον πρόσφατο Νόμο 4302/2014 περί εφοδιαστικής. Ειδικότερα υπογραμμίστηκε πως παρόλο που ο Νόμος προσδίδει για πρώτη φορά ταυτότητα στις επιχειρήσεις του κλάδου, εστιάζει καθαρά στην παροχή υπηρεσίας κι όχι στην εξυπηρέτηση της εσωτερικής παραγωγικής δραστηριότητας. Περιορίζεται στη χερσαία μεταφορά και εστιάζει για ακόμα μια φορά στην ενίσχυση του σιδηροδρόμου και της διατροπικότητας, χωρίς να εξασφαλίζει τα εργαλεία μεταφόρτωσης και τις αντίστοιχες μεταφορικές ροές. Εμφανής είναι επίσης στο νομοσχέδιο και η απουσία των agrologistics, της θαλάσσιας μεταφοράς, καθώς και η αδυναμία ενσωμάτωσης της νομοθεσίας διακίνησης και αποθήκευσης ψυχομένων, φαρμάκων και επικινδύνων φορτίων.
Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της στρογγυλής τράπεζα εκδηλώθηκε η θέληση των Πανεπιστημίων ΑΠΘ, ΕΜΠ, Αιγαίου και του Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ) να δημιουργήσουν cluster συνεργασίας για: (α) την παροχή συμβουλευτικής υποστήριξης προς την Πολιτεία την ανάπτυξη ανταγωνιστικών εφοδιαστικών αλυσίδων και συστημάτων Logistics στην Ελλάδα, καθώς και (β) για την προσέλκυση ευρωπαϊκών πόρων για την ανάπτυξη των ελληνικών λιμένων.
Το Συνέδριο υλοποιήθηκε με την ευγενική Χρυσή Χορηγία του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας Ο.Λ.ΗΓ. και την ουσιαστική υποστήριξη 16 εταιριών χορηγών και 6 χορηγών επικοινωνίας.